De här 4 måtten avgör om din video blir viral eller inte

Det finns fyra stycken mått som avgör om du blir viral eller inte. De fyra måtten är kvarhållandefrekvens, engagemang, målgrupp och långlivhet. I den här artikeln går vi igenom hur de fyra måtten fungerar och hur de tillsammans påverkar dina visningar i slutändan.

1. Kvarhållande

Det första måttet är kvarhållande. Hur många procent av alla tittare som tittar på hela din video från start till slut. TikTok, Instagram, Youtube mfl fungerar i grova drag lika dant. Deras mål är att visa tittaren så bra och intressanta videor som möjligt. Hur vet man då vad som är en bra video? Det första appen kan mäta rent tekniskt är hur länge du fångar tittarens intresse. Om tittaren ger dig sin uppmärksamhet så måste det betyda att du gör något rätt. Därför är hur många som tittar på hela din video, eller kvarhållningsfrekvens, det första viktiga måttet. Målet är att alla tittare ska kolla från början till slut. Tänk dig själv, du lägger upp en video som är 10 sekunder lång men alla slutar titta vid 5 sekunder. Då har du inte lyckats hålla tittarnas intresse och halva videon är onödig för ingen tittar på den. Alla appar visar en graf i analysverktygen över hur länge personer tittar på din video. Om du studerar den grafen så kan du förstå varför tittarna slutar titta, och försöka göra bättre ifrån dig till nästa video.

Hur många procent av alla tittare som tittar på hela din video från start till slut.

Bild: Hur många procent av alla tittare som tittar på hela din video från start till slut.

2. Engagemang

Att alla tittar på hela videon räcker inte. Tittarna måste också interagera. Genom exempelvis att lika, kommentera eller dela videon. Tänk dig själv. Om du exempelvis lägger upp en video där det står "nu ska ni få se det sjukaste ni någonsin har sett", och sen så händer ingenting och videon är slut. Då kommer antagligen många tittare titta på hela videon. Men är det en bra video för det? Nej. Tittarna blev besvikna. Dom slösade sin tid. Därför räcker det inte med kvarhållande. Du måste ha engagemang. Engagemang innebär att tittaren på något sätt interagerar med videon. Det kan vara synligt engagemang, som att de likar videon, skriver en kommentar eller kanske delar den. Men också engagemang som för dig som kreatör inte syns. Till exempel att användaren klickar på din profil och går in och tittar på dina andra videor, eller att dom expanderar texten till videon och noggrant läser igenom din caption. Engagemang kan man sällan fejka sig till, fokusera därför på att skapa genuint och intressant innehåll så kommer ditt engagemang gå upp.

  • Likes
  • Kommentarer
  • Delningar
  • Antalet som läser din text
  • Antalet som besöker din profil
  • Många fler...

En video är bra bara om den har hög kvarhållning och engagemang.

3. Storlek på målgrupp

Antalet visningar beror också på hur stor målgrupp din video har. En video ex om odlingstips kan inte få så många visningar för att målgruppen är liten. En video om något roligt du såg på stan har en större målgrupp och kan få massor av visningar. Det kan låta självklart, men ibland glömmer man bort målgruppens storlek när man studerar sin statistik och undrar varför videon inte fick fler visningar. Om din video är på svenska så är målgruppen maximalt 10 miljoner svenskar, men om bara exempelvis 1 miljoner svenskar använder TikTok samma vecka som du publicerar din video så har du redan slimmat ner din målgrupp och har ett tak på 1 miljon visningar. Säg då att du pratar om ett ganska nischat ämne, då sjunker den om och om igen. Därför ska man komma ihåg att om en video får exempelvis 30 000 visningar när man förväntade sig miljoner visningar, så skulle de 30 tusen kunna vara hela din målgrupp. I det scenariot gick du alltså 100% viralt, du nådde alla i videons målgrupp. Om du analyserar dina videor och funderar på hur du kan göra de mer intressanta för en bredare målgrupp så kan du öka din målgrupp och få fler visningar.

En video med ex. odlingstips har mindre målgrupp. En video på ex. något roligt du såg på stan har större målgrupp.

Bild: En video med ex. odlingstips har mindre målgrupp. En video på ex. något roligt du såg på stan har större målgrupp.

4. Ämnets långlivhet

Det sista måttet är ämnets långlivhet. Hur länge ämnet på din video är intressant. En selfie på dig själv lever bara några få dagar. Medans om du lär ut något så kan videon leva och vara relevant i flera år. Är ditt ämne något som är intressant nästa vecka? Om en månad? Om ett år? Många har sett sina visningar på exempelvis TikTok stanna på några få tusen visningar de första dagarna, och sen några veckor eller månader senare så helt plötsligt rasslar det in massor av fler visningar. Detta beror på ämnets långlivhet. Ju längre långlivhet ditt ämne har desto bättre. Ofta är innehåll med låg långlivhet kopplat till en nuvarande trend eller något som kommer ersättas av annat innehåll imorgon. Om det handlar om en trend, exempelvis ett visst filter som trendar på TikTok, så kommer trenden dö ut och visningarna kommer stanna av. Eller om du exempelvis ger ett recept på en pastarätt så kommer det komma ett nytt recept på en annan pastarätt imorgon. Men om du skulle göra något mer unikt som håller sig relevant över tid så kan det leva mycket längre. Det du kan göra för att öka din långlivhet är att dels välja ett ämne som lever över tid, men också fokusera på att vara unik och lägga ut innehåll som inte lika många andra pratar om.

Hur länge ämnet på din video är intressant. En selfie på dig själv är intressant väldigt kort tid. En tutorial i hur man löser ett problem kan leva i flera år.

Bild: Hur länge ämnet på din video är intressant. En selfie på dig själv är intressant väldigt kort tid. En tutorial i hur man löser ett problem kan leva i flera år.

5. Sammanfattning

De fyra måtten som avgör om en video blir viral eller inte är alltså kvarhållande, engagemang, storlek på målgruppen och långlivhet. Kvarhållandet är något du kan optimera genom att planera och redigera din video på rätt sätt. Engagemang når du genom att göra innehåll som resonerar med din målgrupp. Om du dessutom planerar för att bredda målgruppen och långlivheten har du en stor chans att bli viral i slutändan. I kommande artiklar förklarar vi i detalj hur du går till väga för att förbättra och optimera de fyra måtten för att maximera dina chanser att bli viral.

Observera

Det här inlägget är en åsikt av författaren och speglar inte nödvändigtvis verkligheten. Vi har ingen anknytning till företagen eller de varumärken vi pratar om, så våra råd ska ses som kvalificerade uppskattningar snarare än absolut sanning, eftersom vi inte har tittat på koden bakom apparna. Vi baserar våra råd från många års erfarenhet som användare av apparna, samt på vår kunskap om programmering, forskning, matematik och statistik. Detta hjälper oss att få en uppfattning om hur algoritmer, appar och datan bakom virala videos fungerar.

Publicerad av: bliviral.se
2024, Stockholm, Sverige

webbplatsens logotyp

Missa inget från bliviral.se

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev så att du aldrig missar någon ny uppdatering eller artikel från bliviral.se.